Eens goed praten: het belang van een goed gesprek voor managers

11-03-2019

Hoe voer je nu een goed gesprek? Alles begint met oprechte interesse tonen in je gesprekspartner. Dat is mijn vuistregel geweest vanaf de eerste dag dat ik ben beginnen te werken. In den beginne kwam die interesse vooral voort vanuit mijn eigen leergierigheid, omdat ik alles wilde begrijpen. Nadien heb ik gemerkt dat je op die manier het snelste samen met mensen tot resultaten komt. Eigenlijk – als je daar heel eerlijk over bent – kun je niet anders dan besluiten dat je voor een goed gesprek maar drie vragen nodig hebt.

-          Waar ben je vandaag mee bezig?

-          Waar droom je van?

-          Waar lig je ’s nachts wakker van?

Alle volgende vragen zijn hier afgeleiden van, geloof me vrij. Het voordeel van dit setje van drie is dat je elk type mens ermee aan de praat krijgt. Ook de mensen die van nature meer gesloten en gereserveerd zijn. Focus je op verhelderende vragen en oordeel niet te snel. Probeer ook te begrijpen wat je gesprekspartner tussen de lijnen vertelt. Een goede verstaander heeft slechts een half woord nodig. Of zou dat maar nodig moeten hebben … “Succesvolle mensen stellen betere vragen. En als resultaat daarvan krijgen ze betere antwoorden”, beweerde Anthony Robbins. 100% mee akkoord!

Je komt te weten aan welk concreet project iemand aan het werken is, maar ook wat zijn of haar onderliggende drijfveren zijn naar de toekomst toe. Misschien zijn die te ambitieus of net te voorzichtig geformuleerd? Of ontdek je hier de kiemen van wat wel eens een prachtcarrière zou kunnen worden?

De derde vraag geeft je eveneens een mooie inkijk. Zit er iemand voor jou die nooit tobt of twijfelt of iemand die echt wel te veel piekert? Ik schets hier natuurlijk de extremen, maar dat je heel veel kunt leren uit de antwoorden op deze vragen staat buiten kijf. Maar … zo’n gesprek werkt alleen als je zelf

echt luistert. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Maak van de antwoorden niet de antwoorden die je wilt horen. Vraag om verduidelijking waar nodig en om concrete voorbeelden waar dat kan. Voetballers en voetbaltrainers komen in een interview met algemeenheden weg; dat mag je bij je eigen gesprekspartner echt niet toestaan. Sta jezelf toe positief verrast te worden. Luister en luister oprecht.

goed voorbereid bent. Het is een kwestie van respect dat je al het een en ander van de persoon op voorhand weet. Daar heb je geijkte kanalen voor zoals LinkedIn, de website van het bedrijf, maar ook door bij enkele medewerkers te informeren. Dat betekent niet dat je je per se aan een lijstje van voorbereide gedetailleerde vragen dient te houden. Dat betekent wel dat je je tijd niet verdoet met vragen te stellen waarop je het antwoord echt makkelijk op voorhand kon weten. Maar – eerlijk is eerlijk – dat heb ik dus zelf niet gedaan voor mijn eerste ontmoeting met het managementcomité van Altira. Te veel in een slipstream gezeten, te veel praktische zaakjes nog moeten regelen … Ik kan nog excuses verzinnen, maar het zal me geen tweede keer overkomen. Dat weet ik wel zeker.

respect toont. Dat doe je door de tijd te nemen. “You never have a second chance to make a first impression.” Het gaat hier om een uniek moment dat nooit meer terugkeert. Je maakt hier immers het allereerste echte contact met deze gesprekspartner. Luister naar bezorgdheden. Tracht ook tussen

de lijnen te lezen. Probeer te begrijpen wat mensen écht dwarszit. Maak dat dan ook expliciet. Dit proces gebeurt soms in verschillende stappen. Dubbelcheck ook achteraf als je mening verder evolueert.

… ziet dat je een gelijkaardig stramien aanhoudt tijdens het gesprek en zeker met de opstart ervan. Gaandeweg komen bepaalde topics altijd terug. Als je voor jezelf daar een beeld over hebt gevormd, deel dat dan ook. Dat geeft je de mogelijkheid om bijkomende nuances te capteren en geeft je gesprekspartner ook de mogelijkheid om dieper op het topic in te gaan. Om een Fact Finding Tour te laten slagen, mag je niet alleen gesprekken inplannen met het huidige managementteam en de huidige key personen. Je moet ook rondhoren bij al de andere medewerkers. Ik neem me voor

écht zo veel mogelijk mensen te zien. Zo’n kennismakingsmoment komt immers nooit meer terug.

Ik ben blij dat ik Lisa, onze hr-manager, na onze eerste managementmeeting de opdracht heb gegeven om alsnog met alle mensen een gesprek in te plannen, ook met de vaste freelancers. Dat wil wel heel concreet zeggen dat ik ook nog de volledige volgende week zal spenderen aan face-to-facegesprekken …

Ik hoop dat er zich tijdens de Fact Finding Tour snel een constante zal beginnen af te spelen. Bij Altira emea werken er iets meer dan vijftig mensen. In India werken er nog eens een honderdvijftigtal mensen. Lisa moet dus zeker een bezoek aan India inplannen in de week na volgende week. Ik schat dat ik in totaal zo’n drie weken zal nodig hebben om iedereen te spreken (en dus wijzer te worden). Daarbij wil ik ook de belangrijkste klanten nog inplannen voor een gesprek. Het belooft druk te worden. Maar zo heb ik het graag. Ik krijg er spontaan al energie van en kijk ernaaruit om erin te vliegen!

Ik zet me aan de foto’s van de medewerkers. Hoe sneller ik iedereen met zijn of haar naam kan aanspreken, hoe beter. Ik moet daar echt wel op studeren, want ik heb niet die gave om mensen of namen eenvoudig te onthouden. Maar het is een kleine investering die dubbel en dik opbrengt. Respect is een basiswaarde. Stiekem ben ik wel wat jaloers op die toppolitici die honderden namen zomaar op de juiste gezichten kunnen plakken. Morgen begin ik met de verschillende senior consultants. Zij kunnen me hopelijk een snel beeld geven over onze bestaande klanten. Het is ondertussen voorbij middernacht, ik leg de foto’s opzij, doe het licht uit en kruip onder de wol. Nog geen vijf minuten later ben ik al vertrokken.

DOE ZOALS DE ZEBRA

Zebra’s hebben een uitstekend gehoor. Ze kunnen hun oren in elke mogelijke richting draaien. Als manager ben je maar op je best als je goed kunt luisteren. Luisteren naar de verzuchtingen van je klanten en leveranciers, maar natuurlijk ook – en vooral – naar je medewerkers. Maar luisteren is ook meer. Soms moet je tussen de lijnen kunnen lezen of de ‘gelaagdheid’ van een boodschap kunnen vatten. Een zebra kan zich buiten een excellent zicht en gehoor ook beroepen op een quasi perfect reuk- en smaakorgaan. Managen kan niet alleen maar een rationele activiteit zijn. Je hebt je zintuigen nodig. Goed kunnen luisteren, zaken kunnen opvangen en kunnen vertrouwen op instinct … daar draait het buiten intelligent business doen ook allemaal om.

Uit Zebra-management van Tim Claes. Zebra-management is het eerste boek in de Management Safari van Tim Claes.

Over de Management Safari

De Management Safari is een trilogie bestaande uit Zebra-management (voorjaar 2019), Giraffe-management (najaar 2019) en Flamingo-management, waarbij elk luik symbool staat voor een specifieke managementaanpak. Ze steunen daarbij wel alle drie op dezelfde fundamenten: mensen – strategie – uitvoering. Als manager moet je immers altijd je mensen laten groeien, resultaten halen en een duidelijke strategie uittekenen. Dat blijkt in de praktijk echter vaak even complex als uitdagend. De Management Safari verschilt van andere managementboeken omdat het inzicht biedt vanuit driedimensionaliteit: het wonderlijke samenspel van mensen, strategie en uitvoering. Want alles heeft met elkaar te maken.

Zebra-management concentreert op de uitvoering, en helpt mensen in managementfuncties om hun strepen te verdienen als manager. Aan de hand van inspirerende storytelling vertelt Tim over hoe hij crisissituaties het hoofd bood en hoe je als manager resultaatgericht kan handelen, aangevuld met handig bruikbare inzichten en tips. Giraffe-management focust op de mensen, en moedigt aan om je nek uit te steken als manager. Dit keer vertrekt het boek vanuit een stabiele situatie, en hoe de manager door in te zetten op samenwerking het bedrijf doet groeien en succes boekt om tot een situatie te komen waar zowel het bedrijf als de manager zelf trots op kunnen zijn. Het slotluik Flamingo-management focust op het strategische luik met tools voor innovatie en een lange termijn strategie die het bedrijf overstijgt. Hoe integreer ik vandaag de business trends van morgen? Of, hoe kan ik zelf de disruption creëren?

Zebra management

 

Ontdek Zebra management

 

 

Over Tim Claes

Tim Claes (1975) kan terugblikken op twintig jaar managementervaring bij onder andere Axias, Real Software, Realdolmen, Idea en Astadia (Antwerpen, Brussel, Londen, New Delhi en Houston). Tim geeft ook inspiratiesessies en is te boeken via https://managementsafari.be/contact/.  

Alle nieuwsartikelen

 

Copyright © 2018 - Pelckmans Pro maakt deel uit van Pelckmans uitgevers.
Algemene voorwaarden | Privacy | Cookies