De Management Safari van Tim Claes: je hoeft geen CEO zijn om mee het verschil te maken

01-03-2019

Zebra-management is het eerste boek in de Management Safari van Tim Claes. De Management Safari is een trilogie bestaande uit Zebra-management (voorjaar 2019), Giraffe-management (najaar 2019) en Flamingo-management, waarbij elk luik symbool staat voor een specifieke managementaanpak. Ze steunen daarbij wel alle drie op dezelfde fundamenten: mensen – strategie – uitvoering. Als manager moet je immers altijd je mensen laten groeien, resultaten halen en een duidelijke strategie uittekenen. Dat blijkt in de praktijk echter vaak even complex als uitdagend. De Management Safari verschilt van andere managementboeken omdat het inzicht biedt vanuit driedimensionaliteit: het wonderlijke samenspel van mensen, strategie en uitvoering. Want alles heeft met elkaar te maken. 

Zebra-management concentreert op de uitvoering, en helpt mensen in managementfuncties om hun strepen te verdienen als manager. Aan de hand van inspirerende storytelling vertelt Tim over hoe hij crisissituaties het hoofd bood en hoe je als manager resultaatgericht kan handelen, aangevuld met handig bruikbare inzichten en tips. Giraffe-management focust op de mensen, en moedigt aan om je nek uit te steken als manager. Dit keer vertrekt het boek vanuit een stabiele situatie, en hoe de manager door in te zetten op samenwerking het bedrijf doet groeien en succes boekt om tot een situatie te komen waar zowel het bedrijf als de manager zelf trots op kunnen zijn. Het slotluik Flamingo-management focust op het strategische luik met tools voor innovatie en een lange termijn strategie die het bedrijf overstijgt. Hoe integreer ik vandaag de business trends van morgen? Of, hoe kan ik zelf de disruption creëren? 

Over Zebra-management 

Wat doe je wanneer je als manager met je rug tegen de muur staat? Hoe buig je een neerwaartse spiraal waarin een afdeling zich bevindt om? Hoe krijg je je medewerkers zover dat ze jou volgen? Hoeveel tijd is je daarvoor van hogerhand gegund? En hoe ga je in godsnaam om met alle obstakels die je onderweg tegenkomt? 

Om als manager je strepen te verdienen, moet je teruggrijpen naar de basisbeginselen van goed management: mensen laten groeien, een duidelijke strategie uittekenen en resultaten halen. Dat is veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. 

Dat ondervond ook Tim Claes toen hij binnen een grote organisatie verantwoordelijk werd voor een afdeling die ten dode was opgeschreven. Zebra-management is het resultaat van Tims zoektocht naar praktische antwoorden. In dit boek toont hij hoe je met een gezonde portie boerenverstand, een duidelijke focus op daadkracht en het driedimensionale samenspel van mensen-strategie-uitvoering zelfs de meest complexe uitdagingen het hoofd kunt bieden. 

De ‘zebra’ in Zebra-management staat voor Zen (ken jezelf als manager), Engagement (creëer betrokkenheid), Blueprint (bepaal je visie), Resourcefulness (zet je competenties samen in) en tot slot Action (boek resultaat).

Over Tim Claes 

Tim Claes (1975) kan terugblikken op twintig jaar managementervaring bij onder andere Axias, Real Software, Realdolmen, Idea en Astadia (Antwerpen, Brussel, Londen, New Delhi en Houston). Tim geeft ook inspiratiesessies en is te boeken via managementsafari.be/contact.  

Zebra-management

Tim Claes

Naar het boek
Alle nieuwsartikelen

 

Copyright © 2018 - Pelckmans Pro maakt deel uit van Pelckmans uitgevers.
Algemene voorwaarden | Privacy | Cookies