De New Generation Parent in 12 kenmerken

11-04-2019

Ben jij als kind ooit naar een koffiebar geweest met jouw ouders? Of naar een festival? Of samen gaan backpacken? Wij niet. En we zeggen niet dat élk gezin dit vandaag doet, maar het zou kunnen. Er zijn zoveel meer keuzeopties over wat je als gezin samen kan of wil doen. Ouders hebben vandaag keuzestress: een marathon lopen, de laatste Netflix-reeks gezien hebben, én dagelijks een hypergezonde lunch voorschotelen aan de kinderen? #ikkanda! Natuurlijk #kandanie, maar het is wel een reële tijdsgeest waar veel jonge ouders tegenaan lopen.

Als wij het hebben over de nieuwe generatie ouders, de ‘New Generation Parents’ of afgekort NGP’s, hebben wij het over ouders met kinderen van luierleeftijd tot ergens een puberale 14 jaar. In die bevolkingsgroep herkennen we veel trends en patronen. Wat die NGP’s verbindt, is dat ze meer uit het leven willen (blijven) halen dan alleen mama of papa zijn. Hun leven stopt niet omdat ze kinderen hebben. Het is die gedeelde mindset met gedeelde verwachtingen en gedeelde trends die deze oudergroep tot NGP’s smeedt. Door de NGP’s beter te kennen, kan je gemakkelijker communiceren op een #parentfriendly manier. 

1. Meerdere identiteiten

NGP’s willen niet één rol vervullen, ze willen geen of-of-verhaal. Ze willen vrijheid, ze willen keuzes en ze willen dat hun verschillende identiteiten worden gezien. 

2. Klassieke gezinnen passé?

Al dromen de meesten dan wel van een traditioneel gezin met mama, papa, kindjes, … de waarheid is dat NGP’s steeds minder vaak in een klassieke opstelling leven. 

3. Framily is de familie die je zelf kiest

Demografische en maatschappelijke veranderingen maken het gezin vandaag een stuk complexer. Een slim netwerk is vandaag keihard nodig om de ballen in de lucht te houden. Eentje van vrienden en buren, bovenop één van bloed- en aanverwanten. Een framily. 

4. Wat is volwassen?

We leven in een flat aged society waarin leeftijd enkel een mindset is. De leefwerelden en interesses van ouders en kinderen groeien dichter naar elkaar toe. Gezinnen willen sámen beleven en zoeken naar merken en evenementen die hen samen aanspreken (zie o.a. de Family Rave Party). 

5. Digitaal is normaal

NGP’s zijn niet opgegroeid met het internet, maar hun kinderen wél. Schermen zijn dus alomtegenwoordig in het leven van gezinnen vandaag. Ouders van nu zijn de eerste generatie die daar zelf een handleiding bij moet verzinnen, en dat blijkt een bijzondere uitdaging. 

6. Op zoek naar vertrouwen

Waar je als merk vroeger om het hardst moest roepen, moet je nu eigenlijk gewoon de beste zíjn. Otherwise you are killed by the community. Loze verhaaltjes doen hun werk niet meer, want iedereen kan online intussen zijn mening geven. 

7. Flirten met perfectie

De New Generation Parents willen altijd beter. Ze willen zoiets als de perfectie evenaren. Heel eigenaardig, want omgekeerd vinden slash-parents ook dat het maar eens genoeg moet zijn met dat perfect willen zijn. 

8. Oeist? Druk!

Dat NGP’s amper tijd hebben met al hun geslash, is geen hoofdbreker. Het is al druk druk druk, achter zichzelf aanrennen en ratrace wat de klok slaat. Gezinstijd moet vaak concurreren met de tijd die wordt ingenomen door werk, school en andere vrijetijdsbestedingen. 

9. Alles komt terug

Nostalgie zorgt voor hevige emoties. Zeker bij de doelgroep NGP’s die het voor hun kinderen allemaal veel ingewikkelder vinden. Vroeger was misschien niet per definitie beter, maar wel gemakkelijker. Enfin, toch in onze hoofden. 

10. Bewuster consumeren

Steeds vaker kijken NGP’s naar de duurzaamheid van producten. Omdat steeds meer bedrijven ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’, komen er ook steeds meer duurzame producten op de markt en groeit de aandacht hiervoor. Maar de belangrijkste reden is dat mensen tegenwoordig betekenis willen geven aan hun bestaan. Consumeren met een goed gevoel. 

11. New Generation Dads

De rol van vaders binnen het gezin is de afgelopen jaren drastisch gewijzigd. Hun impact is op geen enkele manier te vergelijken met die van onze vaders of die daarvoor. New Generation Dads willen beschikbaarder zijn voor hun kinderen. 

12. Heilige huisjes aan diggelen

Gezien alle nieuwe trends die we hierboven al beschreven, hoeft het niet te verbazen dat ook de “klassieke” tradities en rituelen binnen gezinnen verschuiven. Wie kijkt er nog op van twee meters en twee peters voor één kind? Of plots Thanksgiving en Halloween vieren, en nooit meer carnaval? 

Marketing voor deze doelgroep zal dus – jammer genoeg of net niet – steeds meer maatwerk worden. Het juiste product of verhaal creëren draait om het beter leren begrijpen van wat een community verwacht van het leven. Luister dus naar de problemen en de verwachtingen van gezinnen. En focus vooral op het gedrag – en vooral ook de context – waarin je target zich begeeft. 

Meer weten?

Parentfriendly marketing is marketing weg van het belerende, weg van hard roepen dat je de beste bent. Het is marketing van context boven content, van vertrouwen bouwen en relevant zijn voor kinderen én ouders. Parentfriendly marketing speldt niemand iets op de mouw, maar spreekt de taal van een nieuwe generatie ouders. 

Lees er meer over in het gloednieuwe boek #Parentfriendly marketing van het duo achter Maison Slash, Ingrid Renders en Anne Cornut.

Parentfriendly marketing

#Parentfriendly marketing

Ingrid Renders en Anne Cornut

Naar het boek
Alle nieuwsartikelen

 

Copyright © 2018 - Pelckmans Pro maakt deel uit van Pelckmans uitgevers.
Algemene voorwaarden | Privacy | Cookies