Etnomarketing: hoe je als marketeer beter in contact komt met etnische doelgroepen

27-05-2017

Moslims hebben hun eigen feestkalender. Ze baseren zich op de islamistische kalender, die andere feestdagen heeft dan de Belgische. Deze feestdagen vormen voor marketeers een uitgelezen kans om, met gerichte marketing, deze allochtone doelgroep te bereiken. Het belang van etnomarketing, een vorm van marketing die zich richt op de allochtone consument, groeit enorm in onze multiculturele maatschappij. Zorgen voor een juiste communicatie met de juiste tone of voice is essentieel als bedrijven deze groep met nieuwe potentiële klanten niet willen missen.

Rachid Lamrabat richt zich met zijn boek Etnomarketing tot bedrijfsleiders, academici en marketeers, die een langetermijnstrategie uittekenen voor hun organisatie en zo de maatschappij mee vorm willen geven.

Ramadan, een belangrijke vastenperiode voor moslims

Over de Ramadan bestaan nog veel misverstanden. Tussen zonsopgang en zonsondergang wordt er gevast, maar na zonsondergang worden er flinke maaltijden geserveerd. En dat een maand lang. Bovendien wordt de Ramadan afgesloten met het Suikerfeest of Kleine Feest. Heel die periode lang worden grote hoeveelheden vers voedsel in huis gehaald: verse munt, zoetigheden ... Moslims kopen altijd vers, omdat dat in hun cultuur zit. Waarom zou je vlees inslaan in je diepvries als de slager om de hoek elke dag vers heeft? De vangst van de dag is de vis van de dag.

Bij Tiqah werd het extra budget dat moslims voor de Ramadanmaand reserveren, via panels en focusgroepen in kaart gebracht. Vier op de vijf consumenten uit de allochtone gemeenschap doen tijdens de Ramadanmaand dagelijks boodschappen. Vergeleken met een normale maand besteedt een gemiddeld moslimgezin dan drie keer zoveel aan voeding, wat gemiddeld een extra uitgave van zo’n 200 euro vertegenwoordigt. Een verklaring is natuurlijk dat boodschappen doen met een lege maag een vollere winkelkar oplevert. En sowieso zijn de maaltijden ’s nachts zeer omvangrijk. Maar het is ook de periode om echt met vrienden en familie samen te zijn en elkaar uit te nodigen. Er worden grote hoeveelheden gekookt. Het lijkt me duidelijk dat er flink wat kansen liggen voor de voedingsindustrie en voor warenhuizen en winkelketens.

Etnomarketeers en de moslimkalender

Etnomarketeers houden rekening met de moslimkalender. De data van de moslimfeesten en -vieringen worden berekend volgens een maankalender. De westerse kalender is een zonnekalender. Een maanjaar bestaat uit twaalf maanden van 29 of 30 dagen. Als je hun datum prikt op de westerse zonnekalender verschuiven de feesten daardoor elk jaar 11 tot 12 dagen. De Ramadan is de maand van de zuivering. Het is de negende maand in de islamitische kalender. Tussen zonsopgang en zonsondergang wordt er niet gegeten of gedronken.

Met het Kleine Feest of Suikerfeest vieren we het einde van de Ramadan. Het feest begint met een bezoek aan de moskee waar mannen en vrouwen apart bidden. De rest van de dag gaan ze bij familie op bezoek, eten ze zoete gerechten en geven ze elkaar overvloedig cadeautjes. Kosten noch moeite worden gespaard. Iedereen is piekfijn gekleed. Wie het met minder moet doen, krijgt voedsel en soms kleding van wie beter af is, voor wie het een plicht is om voor de armen te zorgen.

Het Grote Feest of Offerfeest valt zo’n 70 dagen na het einde van de Ramadan. Op deze dag wordt het vlees gegeten van een schaap of een lam dat volgens islamvoorschriften is geslacht. Dat vlees wordt ook verdeeld: een derde voor een arm gezin, een derde onder de familie en een derde voor eigen gebruik. Sommige moslims vieren drie dagen, andere vier dagen. Ook voor het Grote Feest wordt een extra budget voor nieuwe kleding uitgetrokken.

Aandacht schenken aan mensen, aan hoe ze zijn en aan wat ze belangrijk vinden, is eigenlijk niet zo moeilijk. Je moet het enkel willen en natuurlijk op een correcte manier uitvoeren. Als je vandaag inspeelt op de Ramadan, dan zul je je onderscheiden en scoren. Over vijf jaar zal dat anders zijn, omdat het bij elk luxemerk wellicht zal doorgedrongen zijn dat de moslimkalender commerciële mogelijkheden biedt. Voor een retailer zal geen aandacht schenken aan bijvoorbeeld het Suikerfeest dan even vreemd zijn als geen kerstboom plaatsen tijdens de kerstperiode. Leer inspelen op de commerciële mogelijkheden van de moslimkalender. 

Etnomarketing

 

Benieuwd wat de nieuwe consument voor jouw bedrijf kan betekenen? In Etnomarketing licht Rachid Lamrabat toe hoe je deze koopkrachtige doelgroep beter kan bereiken. 

Nu kopen

Alle nieuwsartikelen

 

Copyright © 2017 - Pelckmans Pro maakt deel uit van Pelckmans uitgevers.
Algemene voorwaarden | Privacy & Cookies